نقش منگنز در کشاورزی
منگنز در واکنش¬های اکسیداسیون و احیا در انتقال الکترون در سیستم فتوسنتزی نقش دارد. و

تاریخ انتشار : 1401/2/17/ نمایش : 353 / نظرات : 0

منگنز (Mn)

منگنز در واکنش­های اکسیداسیون و احیا در انتقال الکترون در سیستم فتوسنتزی نقش دارد. وجود منگنز در فتوسیستم ll ضروری بوده و بعنوان پلی برای ATP و کمپلکس­های فسفوکیناز و فسفوترانسفرازها عمل کرده و همچنین اکسیداز IAA را فعال می­نماید.

مقدار  و توزیع Mn در گیاه:

محدوده مناسب منگنز در برگ 10 تا 50 میلی گرم بر کیلوگرم در وزن خشک برگ است. در بعضی از گیاهان مقدار آن به 200 میل گرم بر کیلوگرم نیز بدون ظهور علائم مسمومیت می­رسد مثلا سویا 600 و پنبه 700 میلی گرم بر کیلوگرم منگنز را میتوانند تحمل کنند.

فرم قابل جذب منگنز:

منگنز در محلول خاک به صورت Mn2+، Mn3+ و Mn4+ است. همچنین بصورت منگنز قابل تبادل وجود دارد. Mn2+ فرم قابل جذب برای گیاه است. قابلیت جذب Mn شدیدا تحت تاثیر pH خاک می­باشد. با افزایش پی اچ بالای 2/6 قابلیت جذب در بعضی خاکها کاسته می­شود ولی ممکن است در بعضی خاکها حتی تا 5/7 هم قابلیت جذب کاسته نشود. با افزایش موادآلی و کاهش دمای خاک قابلیت جذب آن بشدت کاسته می­شود.

حرکت منگنز در خاک:

حرکت به روش توده­ای و یا تلاقی ریشه­ای است و می­تواند در این حالت جذب شود. دمای پایین خاک و تنش­های رطوبتی جذب منگنز را می­کاهد. بعضی از گیاهان ترشحات ریشه دارند که Mn4+  به Mn2+ احیا نموده که در این حالت قابل جذب برای گیاه می­شود.

علائم کمبود منگنز:

در گیاهان دو لپه­ای علائم کمبود Mn کاهش یا توقف رشد همراه با کلروز بین رگبرگی در برگهای جوان است. در غلات لکه­هایی در برگ­های پایین و در نخودیان نقاط نکروتیک در برگ­های لپه­ای است.

علائم سمیت منگنز:

در برگهای مسن بصورت لکه­های قهوه­ای که توسط نقاط کلروزی احاطه شده است دیده می­شود. لکه­هایی سیاه در درختان میوه خشکباری و همچنین در سیب و این لکه در پوست جوان نیز دیده می­شود که به اسم آبله (measles) نیز معروف است.

 منابع کودی:

برای رفع کمبود منگنز بهتر است بصورت محلول­پاشی استفاده شود چون مصرف خاکی آن بدلیل غیر فعال شدن تاثیر مناسبی نخواهد داشت. مصرف نواری کودهای فسفره قابلیت جذب منگنز را افزایش می­دهد. منابع کودی شامل سولفات منگنز با 26-28 درصد منگنز، اکسید منگنز با 41-68 درصد منگنز، کلات منگنز با 5-12 درصد منگنز.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
تحويل رايگان

تحويل رايگان

انتخاب زمان تحويل

پاسخ گويي 24 ساعته

پاسخ گويي 24 ساعته

03832278011,09138880258,09139783094

سفارش آنلاين

سفارش آنلاين

سفارش محصولات

درباره ما

شرکت دانش بنيان جوانه زرين سارينا|شهرکرد
شرکت دانش بنيان جوانه زرين سارينا با اخذ رتبه و پروانه کشاورزي ومنايع طبيعي در زمينه اجراي پروژه هاي گلخانه اي مدرن بزرگ مقياس و کوچک مقياس و شهرک هاي گلخانه اي با اهداف تجاري ، ترويج و آموزشي ، پژوهشي و تفريحي در انواع تيپ هاي سازه اي شامل سيرکولار ، کاتيک ، کروي ، طرح اسپانيايي يا ساير طرح هاي مدرن قابل طراحي و بارگزاري با انواع پوشش هاي مناسب شامل پلي اتيلن ، پلي کربنات و غيره فعاليت دارد.
اين شرکت داراي دانش فن توليد تجازي انواع پودر ، قرص و ژل محرک ريشه زايي براي انواع گياهان مي باشد گه ميتواند سبب بهبود درصد و سرعت ريشه زايي در انواع گياهان شود.
 

انواع سرویس ها

عضویت در خبرنامه