نقش بر در کشاورزی
بُر تنها عنصری است که نه تنها در فعالیتهای آنزیمی و فتوسنتز شرکت می¬کند بلکه در سیستم زایشی و انتقال کربوهیدرات¬ها نیز موثر است.

تاریخ انتشار : 1401/2/11/ نمایش : 351 / نظرات : 0

بر (B):

بر در سنتز یکی از بازهای RNA به نام اوراسیل و در فعالیتهای سلولی چون تقسیم، تمایز، بلوغ و در تنفس و رشد آن نقش دارد. نقش B در جوانه زدن دانه گرده و رشد آن مشخص شده و پایداری لوله گرده را بهبود می­بخشد. در گیاه بر نسبتا غیر متحرک بوده و عمدتا در آوند چوبی حرکت می­کند.

مقدار و توزیع B در گیاه:

·         مقدار بر موجود در تک لپه ای ها حدود 1 تا 6 میلی گرم بر کیلوگرم است.

·         این مقدار در دولپه­ای ها 20 تا 70 میلی گرم بر کیلوگرم است.

·         در دولپه­ای هایی با سیستم شیرابه حدود 80 تا 100 میلی گرم بر کیلوگرم است.

حساسیت محصولات به B بر اساس گونه گیاهی متفاوت است. معمولا این عنصر در حاشیه برگها جمع شده و غلظت آن در حاشیه برگها 5 تا 10 برابر مقدار آن در پهنک است. اگر غلظت آن در حاشیه برگ بالا رود باعث سوختن حاشیه برگ می­شود. در گیاه B به شکل آنیون برات (BO33-) موجود است. پتاسیم زیاد تاثیر منفی روی غلظت بر دارد.

 فرم­های قابل جذب بر برای ریشه گیاهان:

اکثر بر موجود در خاک بصورت B آلی در بقایای گیاهی و در پیکره موجودات ذره بینی است. آزاد شدن بر در اثر تجزیه مواد گیاهی منبع عمده بر قابل استفاده برای گیاه است. در محلول خاک بر بصورت آنیون (BO33-) بوده و همچنین اخیرا ثابت شده است که بصورت یونیزه نشده B(OH)3 یا همان اسید بوریک نیز موجود بوده و به همین شکل یعنی شکل مولکولی جذب می­شود. از آنجایی که عمده بر موجود در خاک بصورت یونیزه شده است، بنابرایین عمدتا از خاک آبشویی می­گردد. آبشویی یکی از روشهایی است که می­تواند بر را از سطح به عمق خاک انتقال دهد. معمولا مقدار بر کل موجود در خاک 20 تا 200 میلی گرم بر کیلوگرم می­باشد که اگر مقدار قابل جذب برای گیاه آن در خاک عصاره گیری شده با آب داغ کمتر از 1 میلی گرم بر کیلوگرم باشد، کمبود دیده می­شود. سمیت B قابل جذب نیز در مقادیر بالای 5 میلی گرم بر کیلوگرم دیده می­شود. قابلیت جذب B با pH محلول خاک تحت تاثیر قرار می­گیرد و بهترین محدوده pH محلول خاک برای جذب بر حدود 7 تا 5/5 است.

حرکت B در خاک: بر در خاک به روش توده ای و انتشار حرکت می­کند. کلائم کمبود B در خاکهای خشک دیده می­شود.

علائم کمبود بر : کمبود بر خود را با اختلال در رشد مریستم­ها نشان می­دهد که نهایتا رشد منطقه مریستمی متوقف شده و بعد خشک می­شود. اکسن در نقاط رشد تجمع یافته و ساقه و برگها شکننده می­شوند.

علائم سمیت بر : غلظت زیاد سبب زردی و نکروزه شدن نوک برگها می­شود. حاشیه برگها سوخته و ریزش می­کنند. خروج شیره از ساقه بادام و لکه های نکروزه قهوه­ای از علائم سمیت بر می­باشد. این علائم ککمن است با شانکر باکتریایی اشتباه گرفته شود.

منابع کودی: کود حاوی بر هم به خاک و هم روی گیاه بصورت محلول پاشی می تواند مصرف گردد. مقدار مصرف آن به خاک 5/0 تا 2/2 کیلوگرم B خالص در هکتار است. در موقع مصرف بایستی دقت نمود که توزیع آن یکنواخت باشد. در غیر این صورت ممکن است سمیت بوجود آورد.

منابع کودی شامل اسید بوریک با 48/17 درصد B، بورات با 14-15 درصد B، بورات گرانوله با 14 درصد B، فولیارل با 21 درصد B، سلوبور با 20 درصد B، بوراکس با 11 درصد B، سولفات مس (منوهیدرات) با 35 درصد B، سولفات مس (پنتاهیدرات) 25 درصد B، اکسید مس با 75 درصد B و اکسید مس ll با 89 درصد B و ......

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
تحويل رايگان

تحويل رايگان

انتخاب زمان تحويل

پاسخ گويي 24 ساعته

پاسخ گويي 24 ساعته

03832278011,09138880258,09139783094

سفارش آنلاين

سفارش آنلاين

سفارش محصولات

درباره ما

شرکت دانش بنيان جوانه زرين سارينا|شهرکرد
شرکت دانش بنيان جوانه زرين سارينا با اخذ رتبه و پروانه کشاورزي ومنايع طبيعي در زمينه اجراي پروژه هاي گلخانه اي مدرن بزرگ مقياس و کوچک مقياس و شهرک هاي گلخانه اي با اهداف تجاري ، ترويج و آموزشي ، پژوهشي و تفريحي در انواع تيپ هاي سازه اي شامل سيرکولار ، کاتيک ، کروي ، طرح اسپانيايي يا ساير طرح هاي مدرن قابل طراحي و بارگزاري با انواع پوشش هاي مناسب شامل پلي اتيلن ، پلي کربنات و غيره فعاليت دارد.
اين شرکت داراي دانش فن توليد تجازي انواع پودر ، قرص و ژل محرک ريشه زايي براي انواع گياهان مي باشد گه ميتواند سبب بهبود درصد و سرعت ريشه زايي در انواع گياهان شود.
 

انواع سرویس ها

عضویت در خبرنامه